Nieuws

« Terug

Thuiswerken blijft de norm - Deel 3

Header thuiswerken deel 3.png28 okt

Door de coronacrisis was thuiswerken voor veel werkgevers en werknemers van de ene op de andere dag een voldongen feit. Nu thuiswerken voorlopig de norm blijft, rest de vraag: wat zijn de do’s en don’t van thuiswerken. 

Voor leidinggevenden zijn de do’s:

  • Laat thuiswerken de voorkeur hebben, tenzij het echt niet anders kan.
  • Vertrouw je mensen of investeer in de relatie om een goed beeld of vertrouwen te krijgen.
  • Maak voortgang in het werk bespreekbaar op basis van objectieve (werk)resultaten. Dit maakt het gesprek neutraal en concreet en verschuift de focus van de aanwezigheid op kantoor naar het leveren van resultaten.
  • Zorg dat de technologie voorhanden is om voor het bedrijf vanuit huis te kunnen werken.
  • Maak duidelijke afspraken over het omgaan met video calls met klanten, relaties of cliënten.
  • Probeer begrip op te brengen voor de beperkingen die onvermijdelijk bij thuiswerken komen kijken. Het blijft immers een thuissituatie met de aanwezigheid van kinderen en huisdieren.
  • Zorg ervoor dat je als leidinggevende op de hoogte bent van de juridische regelgeving.

De dont’s:

  • Scheer niet iedereen over één kam. Er zijn altijd individuen die misbruik maken van het thuiswerken, maar laat dit niet het vertrouwen in anderen vertroebelen.
  • Vermijd veelvuldig controleren en het trekken van overhaaste conclusies, bijvoorbeeld als iemand even niet bereikbaar is.
  • Oordeel niet over de thuiswerkplek van de collega, maar geef advies of tips.

 Dan de tips voor de werknemers:

  • Houd je standaard ochtendritueel in ere en bereid je mentaal voor op de werkdag.
  • Zorg voor een goede werkplek, bij voorkeur in een ruimte waar je de deur achter je dicht kunt doen.
  • Zorg voor de juiste werkomgeving en de juiste middelen als je regelmatig thuiswerkt.
  • Leg vooraf de situatie en bijbehorende verwachtingen uit aan huisgenoten en maak samen afspraken.
  • Neem bewust een lunchpauze en ga van de werkplek af.
  • Gun je zelf tussendoor de tijd en ruimte om even te ontspannen.
  • Eindig je werkdag bewust en sluit je laptop dan ook.
  • Zorg voor sociale contacten tijdens en na het werken.

Wat je beter niet kunt doen:

  • Ontkoppel jezelf niet van collectieve e-mails. Deze mails kunnen dan misschien irritant zijn, ze bieden je wel een verbondenheid met collega’s.
  • Maak geen misbruik van de situatie. Blijf transparant naar je leidinggevende hoe je omgaat met je verlof en eventuele overuren.
  • Maak je geen zorgen over het leveren van een bijdrage aan weer een verjaardag van een collega of manager. Je kunt op afstand niet alles bijhouden als je niet door je leidinggevende of collega’s wordt geïnformeerd. 

 

Bronnen: onder andere PWnet.nl en HR in Praktijk

« Terug

Heb je een vraag?

Stel hem aan ons en we nemen snel contact met je op.

Stel je vraag ▸
Scroll naar boven